Vodič za ruralni turizam

Tema:

Marketing

Tema:

Marketing

Uvod

Marketing se odnosi na sve one radnje koje se preduzimaju kako bi se privukla željena publika na proizvod ili uslugu putem visoko kvalitetnih poruka. 

Kvalitetni marketing može vas izdvojiti od ostalih i osigurati da u vašim proizvodima i iskustvima uživaju oni kojima su i namenjeni.

Marketing miks, odnosno princip 5P potiče od pet engleskih reči product, price, placement, promotion, positioning – proizvod, cena, plasman, promocija, pozicioniranje. Princip 5P daje strukturu marketinškom planu i podstiče vas da budete inkluzivni kada razmatrate svoj proizvod, cenu, plasman, promociju i pozicioniranje. 

U ruralnom turizmu, 5P se može opisati na sledeći način:

1. Proizvod

PROIZVOD je ono što nudite svom ciljnom tržištu:

  • Roba: povrće, proizvodi sa dodatnom vrednošću, pekarski proizvodi, ručno rađeni proizvodi…
  • Iskustva: obilasci, boravak na farmi, večere, degustacije, festivali, venčanja…

Zapamtite sve “proizvode” koje su posetioci doživeli, uključujući:

  • Signalizaciju
  • Ljubaznost zaposlenih (svaki gost može uticati na 100 drugih potencijalnih kupaca)
  • Vizuelna privlačnost i čistoća vašeg domaćinstva (pogledajte “proizvod” očima vašeg kupca)
  • Pogodnost i dostupnost parkinga
  • Recepti ili informacije o tome kako kuvati/pripremiti domaće proizvode
  • Dodatne usluge (npr. prihvatanje kreditnih kartica, hrana za kupovinu, kupatila, smeštaj)
  • Za osobe sa posebnim potrebama: starije osobe, osobe sa invaliditetom, roditelji sa kolicima.

Saveti za korisničku podršku:

Nekim gostima, poseta vašeg domaćinstva može biti samo jedan deo nekog njihovog šireg obilaska okoline. Da biste bili što prijatniji, uverite se da vi i svi članovi vaše porodice/zaposleni možete da odgovorite na njihova pitanja:

  • Koje druge atrakcije treba da posetim dok sam u ovom području?
  • Koji smeštaji su dostupni u blizini?
  • Ima li dobrih mesta za jelo?
  • Da li je moguće iznajmiti bicikl u blizini, ski opremu ili nešto slično?
  • Gde je najbliža benzinska pumpa?
  • Da li se održavaju neki posebni događaji u blizini?
  • Ima li maloprodajnih objekata u blizini?
  • Koja druga gazdinstva mogu da posetim?

2. Cena

CENA je ono što naplaćujete za svoje proizvode/usluge.

Postavljanje odgovarajuće cene za svaki proizvod ili iskustvo je ključno. Takođe je bitno da sebe pošteno isplatite. Postoje dva pristupa u određivanju cena: biti low-cost lider ili obezbediti proizvod ili uslugu zasnovanu na vrednosti. Kod low-cost pristupa, posao se vodi uz nisku maržu i zahteva visok obim prodaje. Vaši kupci ne očekuju kvalitet; to je bonus, a ne uslov.

Sa pristupom koji je zasnovan na vrednosti, kupci su spremni da plate ono što smatraju poštenom vrednošću za kvalitet i jedinstvene karakteristike, kao i koristi koje očekuju od vašeg proizvoda. “Poštena vrednost” varira u zavisnosti od ciljne grupe. Ono što neko smatra skupim, neko drugi može smatrati jeftinim. Stoga, morate znati šta pokreće vaše ciljno tržište da donesu odluku da kupe vaš proizvod/uslugu, šta oni smatraju da je fer vrednost za takve karakteristike i  koja je prednost vašeg proizvoda, kako biste mogli da procenite svoj proizvod i u skladu sa tim i prenesete poruku koja će odjeknuti kod ovih kupaca.

Saveti koji će vam pomoći da identifikujete svoje početne cene:

  • Znajte svoje ukupne troškove.
  • Sprovedite analizu rentabilnosti da biste kvalitetnije upravljali svojim troškovima. 
  • Nemojte se plašiti da naplatite fer cenu za vaš proizvod.
  • Shvatite tržišno okruženje oko vas: analizirajte cene konkurenata; sprovedite istraživanja o spremnosti ciljanih kupaca da plate za proizvode/iskustvo.

3. Plasman i distribucija

PLASMAN I DISTRIBUCIJA podrazumevaju kanale distribucije koji se koriste da biste došli do ciljnog tržišta ili kako će posetioci pristupiti vašim proizvodima ili iskustvima.

U agroturizmu, jedan od ciljeva jeste nuđenje i prodaja iskustava sa ruralnih gazdinstava. Drugi cilj može biti da ostanete povezani sa turistima kroz prodaju nekih drugih proizvoda posetiocima nakon što napuste vaše domaćinstvo. Dakle, vaše domaćinstvo je samo distributivni kanal, a vaša veb lokacija sa onlajn prodavnicom ili onlajn sistemom registracije događaja može biti drugi. Kada pozivate svoje goste, uverite se da je bezbedno i prijatno.

Saveti:

  • Minimizirajte rizik od povreda vaših posetilaca
  • Održavajte visok nivo estetske privlačnosti
  • Olakšajte posetiocima da identifikuju uputstva za vožnju do vašeg domaćinstva (uverite se da je vaša adresa na Gugl mapi tačna; proverite vaš sajt, prikaz na Gugl pretraživaču, društvene mreže; proverite da svi nalozi jasno prikazuju vaše radno vreme u odnosu na dane u nedelji/mesecu i godišnja doba.)
  • Dostupnost proizvoda za sezonske artikle
  • Toaleti
  • Ponudite savete i recepte za pripremu
  • Obezbediti klupe za odmor i prostor gde deca mogu da se igraju
  • Razmotrite probleme pristupačnosti i potrebe roditelja sa kolicima za bebe, starijih posetilaca i lica sa ograničenom pokretljivošću

4. Promocija

PROMOCIJA je strategija koju koristite kako biste podigli svest o proizvodu ili usluzi koju nudite svom ciljnom tržištu. Promocija se često meša sa terminom “marketing”, ali je u stvari samo jedan deo marketinga.

Postoje mnoga mesta na kojima možete prikazati svoje ruralno gazdinstvo, kao i veliki broj metoda za promociju vaše ponude. Dajte prioritet strategijama promocije na osnovu onoga što ste naučili iz profila svojih klijenata. Gde i kako oni pristupaju informacijama?

Gledajte da minimizirate troškove i maksimizirate investicije. Uradite analizu troškova za svaku strategiju kako biste odabrali kombinaciju koja najefikasnije koristi vaš novac za marketing. Koliko će ljudi stići? Koliko to košta? Da li će direktno generisati prodaju ili samo izgraditi svest? Fokusirajte se na poruke koje su orijentisane na akciju koja privlači publiku.

Kada dovedete turiste u svoje domaćinstvo, neka standardna praksa bude da ih pitate kako su saznali za vas. Ovo će vam pomoći da utvrdite da li je vaš marketing efikasan i gde treba da izvršite izmene.

Istražite plaćene, ali i besplatne marketinške opcije i budite otvoreni za partnerstva. To može podrazumevati saradnju sa hotelom u gradu, obližnjim skijalištem, restoranom u kojem prodajete proizvode na veliko, umetničkim i zanatskim organizacijama sa kojima zajedno možete biti domaćini događaja, susednim poljoprivrednim domaćinstvom ili školom. Možete sarađivati sa umetnicima/profesionalcima iz različitih oblasti kako biste pružili komplementarne usluge, kao što su časovi joge ili vikend odmor koji uključuje pripremu zdravog obroka i neke jednostavne umetničke radionice.

Ova partnerstva vam mogu omogućiti da, pored svog, pristupite i tržištima svojih partnera.

Saveti: 

  • Šta god da radite, uverite se da je ono što prikazujete vašim klijentima na mreži istovetno onome što će videti kada doputuju.
  • Širite vest o svojoj ponudi putem:
    • Društvenih mreža,
    • Saopštenja za javnost,
    • Signalizacije na putevima, 
    • Putničkih i turističkih veb stranica i blogova,
    • Radija ili televizije
    • Štampanih medija (novine, magazini, vodiči za posetioce)
    • Stalaka za kartice/brošure
    • Pakovanja proizvoda
    • Brendirane robe (kape, biciklistički dresovi, torbe, šolje, flaše za vodu)
    • Vašeg veb sajta itd.

  • Fotografije i video snimci mogu vam dosta pomoći, ali vam mogu i naneti štetu. Zbog toga je potrebno da prilikom korišćenja fotografija i video zapisa zapamtite sledeće:
    • Koristite samo fotografije/video snimke za koje imate dozvolu za korišćenje, odnosno imate autorska prava.
    • Koristite samo slike i video zapise visokog kvaliteta i koji su jasni, a ne zamućeni (razmislite o tome da angažujete profesionalnog fotografa)
    • Izrežite fotografije, kako biste sklonili deo na kome se vidi neki nered ili smeće. Delite slike koje prikazuju čiste i bezbedne delove vašeg domaćinstva.
    • Ponekad je manje više. Na primer, kada slikate, zapitajte se: “Da li će gledalac moći odmah da zna šta je moj cilj?” Takođe, umesto da delite četiri fotografije vaše upravo ubrane šargarepe, bolje je da izaberete jednu najbolju.
    • Kada objavljujete fotografije hrane, uverite se da izgleda ukusno. Zapitajte se: da li bi osoba koja gleda fotografiju želela da pojede to što je na slici?

  • Ljudi koji dolaze sve više žele da fotografišu ono što im je zanimljivo. Dodajte što više zanimljivih detalja, poput murala, umetničkih dela, zanimljivog pejzažnog dizajna – bilo šta neobično ili jedinstveno što privlači pažnju ljudi. Njihove fotografije na društvenim mrežama biće vam besplatna promocija.

5. Pozicioniranje

POZICIONIRANJE je proces stvaranja jedinstvenog utiska u glavama kupaca o vašem proizvodu/usluzi. 

Počnite tako što ćete se zapitati: “Kako želim da moji klijenti opišu moje domaćinstvo?”

Koje prideve biste želeli da koriste? “Prijateljski”? “Neformalno”? “Održivo”?

Ovaj proces se obično naziva razvoj brenda.

Savet: Kada utvrdite kakav “brend” imate, uverite se da svi vaši marketinški materijali reflektuju taj brend. Zadržite dosledan izgled i osećaj:

  • Signalizacija na farmi
  • Reklamni i promotivni materijali (štampani i onlajn)
  • Odeća zaposlenih
  • Kontakt informacije – e-mail, govorna pošta itd.

⇥ PREUZMITE MODEL PLANA PROMOCIJE

Vrh strane

Izbor teme:

Test: PROCENA TURISTIČKOG POTENCIJALA VAŠE LOKACIJE

Test: PROCENA TURISTIČKOG POTENCIJALA REGIONA

Test: LIČNA PROCENA