11 koraka za rast vašeg poslovanja
Predstavljamo vam 11 koraka koji će pratiti rast vašeg biznisa – vašeg ruralnog turizma.
Ovih 11 koraka treba da pređete u par godina:
- Pažljivo evidentirajte sve svoje resurse.
- Informišite se. Učestvujte na prezentacijama, promocijama, konferencijama i radionicama, razgovarajte sa drugima koji se bave ruralnim turizmom u blizini. Proučite šta ima na internetu.
- Saznajte šta rade drugi koji se bave ruralnim turizmom. Razgovarajte sa komšijama i drugim preduzetnicima o njihovim poslovima. Posetite ih. Pogledajte šta rade u susednim zemljama.
- Konsultujte potencijalne kupce – turiste. Pitajte rođake, prijatelje i komšije o proizvodima ili uslugama koje planirate da pružite kroz svoje novi biznis. Da li su zainteresovani? Da li su spremni da plate cene koje ste planirali? Šta oni traže?
- Istražite tržište, svoje konkurente i potencijalne saradnike. Proučite šta ima na internetu.
- Umrežite se. Pridružite se udruženjima, asocijacijama, klasterima i drugim oblicima udruživanja. Zajedno ste jači.
- Učite. Obratite se organizacijama za podršku u poslovanju: regionalne razvojne agencije, privredna komora, lokalna akciona grupa, lokalna turistička organizacija itd. Idite na obuke i treninge. Pratite on-line kurseve.
- Osigurajte se. Osigurajte ne samo imovinu, već i sve drugo što vam može napraviti problem u poslovanju.
- Napravite poslovni i marketinški plan. Napišite ih!
- Počnite sa malim i na početku ostanite štedljivi!
- Učite iz svog iskustva, prilagođavajte se i širite samo kada znate da vaš novi biznis u ruralnom turizmu ispunjava vaše ciljeve koji ste odredili od samog početka.
Zlatni saveti uspeha u ruralnom turizmu
Počeli ste da koračate vaših 11 koraka, od prvog koraka i evidentiranja resursa, pa drugog koraka u kojem se informišete i tako redom. Sve vreme imajte na umu ove zlatne savete za uspeh u ruralnom turizmu:
- Izaberite nešto što volite da radite – Većina ljudi započinje novi posao da bi zaradili više novca. Vaš iskreni entuzijazam u poslu su deo onoga što vas čini jedinstvenim. Ako ne radite nešto što volite, teško ćete imate dovoljno potrebne energije i motivacije.
- Procenite vreme i znanje – Pažljivo analizirajte i dobro procenite da li imate dovoljno znanja i veština za ovaj posao. Dobro izračunajte Koliko će vam vremena biti potrebno da posvetite ovom poslu i procenite da li ga imate dovoljno. Ovo važi, kako za vas, tako i za sve druge koji sa vama rade.
- Započnite uspešno – Dobar start je veoma važan. Ne žurite sa početkom posla. Ne krećite dok niste potpuno spremni. Samo se jednom može napraviti prvi utisak. Ovo važi i za svaki novi turistički proizvod koji uvodite.
- Obezbedite kvalitet – Ponudite visokokvalitetan proizvod ili uslugu. Direktni prodavci često kombinuju visok kvalitet sa nekom jedinstvenom osobinom i tako uspevaju da se njihovi proizvodi/usluge razlikuju. Odlično iskustvo ili kvalitetan proizvod su važniji za privlačenje potrošača od niske cene.
- Počnite sa malim i rastite lagano – Početi od malog obično znači manje sopstvenog angažovanja i manje potrebnog novca kako greške ne bi bile skupe. Zapamtite, lakše je kontrolisati jednostavne aktivnosti.
- Vodite dobru evidenciju (proizvodnu, finansijsku, marketinšku…) – Pokušaj vođenja posla bez dobrih informacija je kao pokušaj pronalaženja adrese bez mape. Dobre informacije i evidencija su neophodni za analizu da li ispunjavate svoje ciljeve ili ne i za razumevanje razloga zašto su vaši ciljevi ispunjeni ili ne.
- Radite ciljanu promociju – Promocija radi promocije ne služi ničemu. Precizno definišite kome želite da se obratite, na koji način i kojim kanalima komunikacije. Definišite realan budžet za promociju.
- Bezbednost pre svega – Uradite sve što je potrebno da i vi i vaši gosti u svakom trenutku budete potpuno bezbedni od bilo kojih nepredviđenih događaja.
- Obezbedite više od samog turističkog proizvoda – Uspešni uvek nude više od proizvoda ili usluge. Oni pružaju iskustvo, emocije, interakcije…
- Sarađujte – Partnerstva vam mogu pomoći da dođete do novih gostiju ili makar da zadržite stare.
- Budite informisani – Morate biti informisani o svakom aspektu vašeg poslovanja, željama potrošača, konkurenciji, finansijama itd.
- Planirajte budućnost – Planiranje je neophodno za uspeh. U planiranju budite realni u smislu ciljeva, cene, troškova, vremena, rasporeda obaveza, itd. Budite fleksibilni i shvatite da i najbolji planovi mogu poći naopako i da se stvari menjaju.
- Neprekidno procenjujte – Stvari se uvek menjaju. Morate stalno pratiti i procenjivati šta se dešava u vašem poslu. Nemoguće je znati da li postižete svoje ciljeve bez odvajanja vremena za procenu.
- Budite istrajni – Potrebno vam je mnogo upornosti samo da biste shvatili kako da napravite turistički proizvod i možda više vremena da ga plasirate na tržište. Definisanje ciljne grupe i načina na koji ćete joj se obratiti takođe zahteva vreme. Zato budite uporni i istrajni. Idejama je potrebno mnogo vremena da postanu stvarnost.
- Neka vam posao bude zadovoljstvo!
Kako poslovati održivo?
Održivost je izuzetno širok pojam, ali, u najjednostavnijem smislu, odnosi se na kreiranje pozitivnih uticaja na okruženje u dužem periodu.
Evo nekih predloga koji će vam pomoći da kreirate održivo poslovanje:
- Smanjite uticaj na životnu sredinu – od ponovne upotrebe i recikliranja, prelaska na LED osveljenje, smanjenja korišćenja plastike, smanjenja emisije CO2, uvođenja energetski efikasnih uređaja, do usvajanja cirkularnog poslovnog modela.
- Obezbedite održivi lanac snabdevanja – kada se opredelite da poslujete održivo, utičite na to i da vaši dobavljači posluju na sličan način (ili im pomozite da se prilagode).
- Uključite ljude sa kojima radite – ugradite svoje ciljeve u kulturu vašeg poslovanja. Objasnite zaposlenima, rođacima, kolegama i onima koji vam pomažu zašto je održivo poslovanje važno i korisno za sve, postavite ciljeve, sarađujte na idejama.
- Podržite ljude sa kojima radite – razvijajte pozitivnu kulturu, investirajte u razvoj zaposlenih i drugih koji rade sa vama, pravedno plaćajte zaposlene i svoj lanac snabdevanja, budite transparentni u svojoj komunikaciji, angažujte se na lokalu, ako je moguće, kako biste unapredili svoju zajednicu, ponudite podsticaje i nagradu za dobar rad.
- Uvedite nove tehnologije – tehnologija može biti od velike koristi u vašem poslovanju, pružanjem podataka iz kojih možete učiti, pomažući da se minimizira neefikasnost, razumeju finansije, poboljšaju odnosi sa turistima i dobavljačima i reaguje na trendove mnogo brže nego ako koristite tradicionalne alate. Takođe može vam pomoći da pristupe novim tržištima.
- Spremite se za loša vremena – diverzifikujte svoju ponudu, proširite bazu kupaca, razumejte svoje konkurente i budite korak ispred, imajte plan B, budite u toku sa trendovima.
- Omogućite inovacije – omogućavanje saradnje i razmena ideja u vašem poslovanju osnažiće sve da razmišljaju „izvan okvira“, da kreiraju i dele ideje, testiraju ih, sprovode ih u praksu i pomažu vašem ruralnom turizmu da raste. Održivo poslovanje mora biti u stanju da se brzo prilagodi što nije moguće ako se inovacije guše.
- Vratite zajednici – donirajte svoje proizvode ili postotak profita nekoj lokalnoj dobrotvornoj organizaciji, organizujete humanitarni događaj, omogućite svom osoblju da par sati volontira negde ili bude mentor nekome. Uključite ljude sa kojima radite u odlučivanju kako i gde da vratite zajednici.