Vodič za ruralni turizam

Tema:

Turistička ponuda

Tema:

Turistička ponuda

Uvod

Turisti – konzumenti ruralnog turizma uglavnom spadaju u grupu natprosečno obrazovanih osoba, koje više vole manje poznate destinacije i odmor van glavne sezone, a motivisani su da upoznaju lokalnu kulturu, da uče o lokalnom načinu života i  da brinu o životnoj sredini.

Važne grupe posetilaca u ruralnom turizmu su:

  • Jednodnevni posetioci – naročito važna grupa u blizini većih urbanih centara, pa se očekuje dalji rast potražnje.
  • Posetioci na kratkom odmoru – podela jednog  dužeg odmora u više kraćih, kao opšti trend, vidljiv je i u ruralnom turizmu, gde se traži više doživljaja u manje vremena.
  • Porodice sa decom – posebno su važna grupa, pri čemu treba voditi računa o njihovim posebnim potrebama, kao što su bezbednost i zabava za decu.
  • Treće doba – ruralne destinacije su popularna odredišta za stariju populaciju koja ceni ruralnu tradiciju, mir i mogućnosti za laganu rekreaciju (npr. šetnje). Važno je voditi računa o posebnim potrebama ovog segmenta, kao što su bezbednost, udobnost i prehrambene navike (eventualni zahtevi u pogledu specifične ishrane).
  • Posebni interesi – poslednjih desetak godina primetan je rast interesa za ruralnim područjima među grupama posebnih interesa, kao što su biciklisti ili šetači, ali sve više i vrlo specijalizovane grupe poput eno-gastronoma, posmatrača ptica i ljubitelja etnologije.
  • Grupe – prvenstveno grupe školske dece, grupe mladih (razni klubovi i udruženja), grupe posebnih interesa.
  • Osobe sa posebnim potrebama. Pružaoci usluga moraju obratiti pažnju na infrastrukturne detalje, kao što su: rampe za kolica na mestima gde se nalaze stepenice, vrata od kupatila najmanje 75 cm širine i sl.

Šta gosti očekuju?

  • Ono što vide na terenu, mora da odgovara onome što ste promovisali
  • Sve je čisto, uredno i dobro održavano
  • Do vas se lako dolazi, parking je dovoljno veliki 
  • Lako mogu da se orijentišu, kretanje je logično
  • Osoblje je vidljivo, dostupno, ljubazno i pruža uputstva
  • Objekti za goste su bezbedni i pristupačni za sve goste, posebno za malu decu, starije osobe i osobe sa invaliditetom
  • Toaleti i voda za piće dostupni su i za aktivnosti van objekata
  • WiFi dostupan i van objekata
  • Može se platiti platnim karticama 

PREGLED IDEJA I PRAKTIČNIH SAVETA KAKO SAMI MOŽETE OBOGATITI TURISTIČKU PONUDU.

1. Aktivno

Ove aktivnosti mogu unaprediti i kvalitetno popuniti vreme koje turisti provode na vašem gazdinstvu ili objektu:

  • Biciklizam. Turisti mogu voziti bicikle posebnim biciklističkim stazama, lokalnim ili seoskim putevima, ali i po šumskim stazama i teže prohodnim terenima. Nabavite nove ili popravite vaše stare bicikle i iznajmite ih turistima. Opremite se jednostavnom opremom za servis bicikala (pumpa, rezervne gume, ventili i sl.). Organizujete manje takmičenje u biciklizmu za vaše goste.
  • Šetnje u prirodi. Šetnja u prirodi pruža turisti mogućnost da jednostavno upozna nova mesta i da doživi niz lepih iskustava. Pripremite mapu sa ucrtanim stazama, obeležite neke svoje staze, predstavite jasno turistima težine staza i potrebno vreme za njihovo savladavanje. Uvrstite šetnju po prirodi u svoju turističku ponudu.
  • Šetnja kroz prirodu sa vodičem. Ova šetnja treba, pored lepih pejzaža i šumskih predela, da predstavi turistima i bogatstvo biljnog i životinjskog sveta. Naučite turiste ponešto o retkim biljnim i životinjskim vrstama koje se javljaju u vašoj okolini i bazirajte priču na vašim iskustvima sa tim vrstama. Na određenim mestima možete postaviti panoe ili info table koje bi dopunjavale vaša objašnjenja.
  • Vožnja čamcem. Ukoliko ima reke ili jezera nabavite adekvatan čamac i omogućite turistima da upoznaju vaš kraj i sa perspektive vode. Obratite pažnju na pitanja bezbednosti.
  • Sportovi sa loptom. Fudbal, odbojka ili badminton – ne mora biti samo na betonu. Lep je osećaj igrati po travi ili na pesku. Možete zakačiti kanap između dva stabla u vašem voćnjaku ili dvorištu i jednostavno obeležiti teren.
  • Bazen. Postavite bazen u dvorištu. Iskoristite solarnu energiju za njegovo zagrevanje da bi produžili sezonu.
  • Wellness i spa. Napravite oazu mira i opuštanja u delu svog domaćinstva. Omogućite turistima sadržaje i kada je napolju loše vreme.
  • Streličarstvo. Gađanje mete lukom i strelom su dobar način da se na prostoru oko objekta provede vreme. Luk i strela mogu biti napravljeni od drveta i kanapa, a meta može biti ofarbana drvena daska ili džak sa peskom. Morate ukazivati na bezbednost učesnika, jer može doći do neželjenih povreda.
  • Posmatranje ptica. Napravite pano sa fotografijama i opisom ptica koje se viđaju u vašem kraju. Napravite mapu sa mestima odakle se mogu posmatrati ptice i na tim mestima postaviti klupu. Nabavite dvogled i iznajmite ga ili jednostavno dajte besplatno turistima.
  • Penjanje uz stene. Ekstremni sport za koji je potrebna dobra oprema i dobro ispitan teren. Obično se organizuje u saradnji sa profesionalnim klubovima.
  • Jahanje konja. Turisti, a pogotovu deca, mogu jahati konje u ograđenom prostoru. Možete organizovati i školu jahanja i dodatno je naplatiti.
  • Vožnja kvadova. Možda već imate kvad koji koristite za teže prohodne puteve. Iznajmite ga turistima koji imaju odgovarajuću dozvolu za vožnju.
  • Sankanje. Vožnja sanki nije samo aktivnost za decu, već za celu porodicu. Pripremite pogodnu stazu u vašem komšiluku i predložite je vašim turistima kao aktivnost koju mogu upražnjavati.
  • Lov i ribolov. Lov se obično realizuje u saradnji sa specijalizovanim lovačkim udruženjima. Ribolovcima pomognite da kupe ribarsku dozvolu. Ribolovcima možete iznajmiti opremu za pecanje ili čamac.
  • Mini golf. Ovo može biti zabavan način da gosti provedu deo dana. To može biti mali prostor iza kuće, gde biste iskopali nekoliko rupa i postavili nekoliko prepreka za lopticu. Kreativne šeme za mini golf terene možete pronaći na internetu.
  • Igraonica za manju decu. Ako ste vešti u obradi drveta, možete postaviti male kućice gde će mala deca rado provoditi vreme.
  • Šetnja kozjim stazama. Samo za fizički najspremnije turiste. Više puta treba skrenuti pažnju na opasnosti koje vrebaju tokom šetnje.

2. Naučite nešto novo

Turistima je zanimljivo da vide nešto novo. Sve više turista želi i da nauči nešto novo ili da urade nešto što su radili ljudi u prošlim vremenima. Organizujte radionice na teme koja su vaša specijalnost i gde znate odgovore na sva pitanja. Pripremite prostor za radionicu. To može biti već postojeći prostor: garaža, ambar, staja, radionica, kuhinja, podrum i sl.). Možete napraviti potpuno novi prostor, specijalno pripremljen za prezentovanje. Posebno obratite pažnju na definisanje broja turista koji mogu podjednako kvalitetno slušati ili aktivno učestvovati na radionici ili obuci (npr. dovaljan broj alata, stolica, rukavica i sl.).

  • Kulinarska radionica. Potrebna vam je kuhinja u kojoj ćete pripremati lokalna jela zajedno sa turistima. Kada ih zajedno spremite, zajedno ih i probajte.
  • Priprema proizvoda koji se mogu poneti. Radionica za pravljenje lokalnih specijaliteta, rakija, džemova, slatkiša.  Zajedno sa turistima napravite finalni proizvod koji oni mogu ili konzumirati ili poneti kući.
  • Šišanje ovaca. Pokažite kako se šišaju ovce. Neka turisti probaju potom sami. Pojasnite šta se kasnije dešava sa vunom.
  • Predenje vune. Pokažite kako se prede vuna. Turisti mogu sami da koriste vreteno i oblikuju vunene niti. Možete napraviti mala vretena na kojima mogu sami ispresti malo vune, koju mogu poneti sa sobom. Mala vretena se mogu prodavati i kao pojedinačni suveniri.
  • Berba bilja. Organizujte branje bilja uz stručno objašnjavanje. Možete pokazati turistima kako se od ubranih biljaka prave različiti venci koje mogu poneti sa sobom. Možete staviti akcenat na lekovito bilje.
  • Astronomija. Nabavite kućni teleskop i postavite zvezdanu kartu neba. Zahteva dobro poznavanje astronomije, prateće karte, dobar pogled ka nebu i lepo vreme.
  • Proizvodnja organske hrane. Prezentovanje procesa proizvodnje i značaja za životnu sredinu. Prezentaciju možete vršiti u bašti ili na nekom mestu gde su izloženi organski proizvodi. Prezentacija može biti povezana sa prodajom „izaberi i uberi“.
  • Košenje. Objasnite najpre šta je sve potrebno za kosidbu (kosa, čekić, nakovanj…). Pokažite kako se pravilno drži kosa i budite strpljivi. Imajte na umu da turisti neće moći da urade posao umesto vas, već će samo pokositi par otkosa dok se budu fotografisali.
  • Razbarenje tikve. Umetnička radionica koje će se svi rado sećati. Možete napraviti jednostavnije modele koje učesnici sami mogu napraviti. Tikve kasnije možete  ukrasiti svećama, ali i raznim drugim dekoracijama iz prirode.
  • Hranjenje domaćih životinja. Ovo je aktivnost uglavnom namenjena deci. Mora se uzeti u obzir maksimalna bezbednost turista, ali i životinja.
  • „Zasadi svoje drvo“. Turisti mogu na odabranom mestu da posade drvo. To drvo može imati malu tablu sa imenom onog ko ga je zasadio. Nije dobro saditi drvo kada vegetacija to ne dozvoljava, jer neuspela sadnja može imati negativan efekat kasnije kod turista.
  • Mešenje i pečenje hleba u staroj peći. Možete pokazati turistima kako se mesi hleb koji bi im kasnije bio ponuđen pri obroku.
  • Degustacija vina i rakije. Ova aktivnost se uglavnom organizuje na gazdinstvima koja prave vino ili rakiju. Ako ste u vinarskom kraju, organizujte degustaciju više raznih vina iz kraja. Degustaciju prati pažljivo odabrana hrana. Pripremite na vreme pića i hranu koju ćete služiti i razmislite o muzičkoj pratnji celog događaja.
  • Degustacija proizvoda sa farme. Ako proizvodite više različitih proizvoda, predstavite ih turistima.
  • Pletenje korpi. Zaboravljena veština koja se može pokazati turistima i u kojoj oni mogu učestvovati. Može biti predstavljena u različitim fazama rada (priprema materijala, obrada dna…). Možda je najbolje uključiti turiste u završnoj fazi pletenja.
  • Pravljenje ćumura. Turistima se može pokazati proces dobijanja ćumura, od ređanja drveta i loženja do vađenja ćumura.

3. Usluge

Usluge koje se pružaju u ruralnom okruženju se razlikuju od onih u urbanom. Zato navedene aktivnosti mogu biti zanimljive za turiste koji dolaze iz gradova:

  • Odmor na farmi – Opušteni odmor blizu životinja daje osećaj bliskosti sa životom u prirodi.
  • Događaji. Venčanja, svadbe, rođendani, korporativni i drugi događaji – Mnogi ljudi žele da za „svoj dan“ imaju nešto drugačije od već ustaljenih proslava u restoranima. Ponuda organizovanja ovakvog događaja zahteva neophodno iskustvo domaćina u radu sa većom grupom osoba.
  • „Ručak na travi“. Obrok u prirodi je nešto što stanovnici gradova retko imaju priliku da upražnjavaju. Možete ponuditi kompletan obrok ili samo uređenu livadu (prostor) gde će gosti sami poneti svoju hranu, a vi im obezbediti infrastrukturu.
  • Kampovanje. Na mestu za kampovanje neophodno je urediti parcele gde je moguće postaviti šatore. Obezbedite korišćenje struje i mokrog čvora (toaleta i tekuće vode).
  • Tematske večere. Možete ponuditi organizovanje raznih tematskih programa sa pratećim programom (tradicionalne igre i adekvatna muzika).
  • Iznajmljivanje opreme. Čamci, oprema za ribolov, kamping oprema, bicikli… Neophodno je da u vašem okruženju postoji mogućnost korišćenja iznajmljivane opreme.

4. Direktna prodaja proizvoda

Ovom vrstom prodaje preskačete posrednike i u mogućnosti ste da naplatite veću cenu za vaše proizvode ili usluge

  • „Izaberi i uberi“ – voće, povrće, cveće, novogodišnje jelke. Ovo je prodaja gde turisti dolaze u vaš voćnjak, povrtnjak i sl. razgledaju i biraju konkretno koje će plodove kupiti i beru ih sami. Nakon toga se pristupa merenju i naplaćuje po kilogramu ili po komadu)
  • Dostava proizvoda na određene adrese. Ponudite dostavu na adresu za kuće, firme, restorane
  • Prodaja vaših proizvoda preko interneta
  • Prodaja poklona. Npr. „korpa lokalnih proizvoda“ – turisti ili firme poklanjaju lokalne proizvode svojim prijateljima ili poslovnim partnerima koji ih posećuju
  • Prodaja pored puta. Za prodaju na putu (obično ispred sopstvenog gazdinstva) se može napraviti mali štand (tezga) gde se iznose sezonski proizvodi sa naznačenom cenom.

5. Specijalni događaji

Ovi događaji su odlična prilika da vidite šta rade ostali ponuđači usluga u ruralnom turizmu i prikupite bitne kontakte, kako od potencijalnih turista, tako i potencijalnih partnera.

  • Festivali. Da li možete organizovati svoj festival? Ako ne, uključite se u organizaciju festivala koje organizuju drugi
  • Vinske ture. Povežite više proizvođača vina i eto nove gastronomske ponude.
  • Pronađi blago. Napravite svoju sopstvenu digitalnu aplikaciju za igru traženja izgubljenog blaga.

⇥ PREUZMITE UPITNIK ZA PROCENU VAŠIH GOSTIJU

⇥ PREUZMITE UPITNIK ZA PROCENU VAŠE PONUDE

Vrh strane

Izbor teme:

Test: PROCENA TURISTIČKOG POTENCIJALA VAŠE LOKACIJE

Test: PROCENA TURISTIČKOG POTENCIJALA REGIONA

Test: LIČNA PROCENA